maandag 8 oktober 2012

Der Mann ohne Twitteraccount

Bizar. Kafkaësk.
Zondagochtend was ik plotsklaps geschorst door Twitter. Zonder waarschuwing vooraf, zonder opgaaf van reden. Alle berichten, vaak onderdeel van een conversaties op de Tijdlijn die ik ooit verstuurd had waren weg.Het was alsof ik zelf een beetje gewist was.

De helpdesk meldde dat ik tegen de suspensie in beroep kon gaan.
Op dezelfde pagina stond dat als er sprake van ernstige klachten over beledigingen of bedreigingen was gelijk een mail naar desbetreffende overtreder zou worden verstuurd.
Dit was gelukkig niet het geval.
Ik vroeg via het daarvoor bestemde kanaal informatie over de reden van de excommunicatie en kreeg een standaard-mailtje waarin ik opnieuw op de TwitterRules die ik al twee keer had doorgelezen werd gewezen.
Ik antwoordde dat ik dit had gedaan, maar dat het mij nog steeds niet precies duidelijk was wat ik had misdaan.

In afwachting van hun antwoord nam ik contact op met mijn advocaten en benaderde ik via een tweede Twitter-account dat ik indertijd al eens had aangemaakt de harde kern van mijn Twitterkring.
Uit beleefdheid, ik kon immers niet meer direct reageren op eventuele vragen over mijn bruuske verdwijning uit de Tijdlijn.
Om raad te vragen, ik had zoiets zelf nog nooit meegemaakt en was erg nieuwsgierig naar ondervindingen van ervaringsdeskundigen.
Er bleken zelfs enkele tweeps te zijn die zich al ernstig zorgen over mijn afwezigheid begonnen te maken.
Fijn om te kunnen lezen dat je gemist wordt en dan tenminste nog in staat bent die bezorgdheid weg te kunnen nemen.

Zestien uur later was mijn 'virtuele ik' plots weer terug in de Tijdlijn.
Ik zag mijn Twitternaam ineens weer in een antwoord op een oude Twitterpost verschijnen.

Later die avond kreeg ik nog wel een mailtje van mijn SocialeMedia-vrienden van Twitter.

Hello,

Your account was caught by one of the automated systems we have in place to keep Twitter spam-free. It looks like you might have been following other users a bit too aggressively, as a disproportionately large number of the users you followed have blocked your account or reported your account as spam.

Your account is now unsuspended, but you might want to review your criteria for following other users and take another look at our rules and best practices pages at this time: • The Twitter Rules: http://twitter.com/rules
• Following Limits and Best Practices: http://support.twitter.com/entries/68916
• Automation Rules and Best Practices: http://support.twitter.com/entries/76915

Please note that further violations may result in permanent suspension.

Thanks,

Uiteraard heb ik nagedacht over de zonde die ik zou hebben begaan.
Inderdaad volg en ontvolg ik tamelijk veel, maar om dat als agressief te betitelen...
Ik gebruik Twitter ter inspiratie voor te schrijven stukjes, retweet veel wat ik interessant en leuk genoeg vind om met anderen te delen en om wat ik zelf geschreven heb in de openbaarheid te brengen.
Maar om dat spam te noemen gaat veel te ver.
Er zijn veel bedrijven en personen die de Tijdlijn met commerciële boodschappen bestoken, dames en heren die hun lichaam in de aanbieding gooien en er worden pogingen gedaan om mensen met verwijzingen naar 'foute' links te verleiden daarop te klikken teneinde computers te kunnen hacken.
Die kan je blokkeren en aangeven voor spam, maar deze duiken dikwijls even snel weer op door snel een vers TwitterAccount aan te maken.

De nacht na de schorsing ontving ik negenentwintig DirectMessages, automatisch verstuurde bedankjes van bedrijven en personen die van mening waren dat mijn TwitterWederkomst hun een nieuwe volger hadden opgeleverd.

Stelletje nitTwitters!!!

Blij dat ik weer terug ben.
Ga straks mijn Tweet #50.000 vieren.
Iedereen in de tijdlijn die zich weet te gedragen is van harte welkom!



Hello, Hello.
It's good to be back

Did you miss me?(Yeah!)
While I was away,
Did you hang my picture
On your wall

Did you love me?(Yeah!)
In your little world,
Although you couldn't
See me at all,

And did you want me?(Yeah!)
To come back again
Did you know I've been
So far away,

Did you want me?(Yeah!)
Did you tell all your friends
To think about me
Every day
To think about me
Every day

Hello, Hello.
It's good to be back,
It's good to be back.
Hello, Hello, Hello...

Hello, Hello!
Tell all your friends
I'm back, I'm back,
As a matter of fact,
As a matter of fact
I'm back!!!!!!!

Bedankt lieve TijdLijners!
Ik blijf nog wel even.

---------------------------------------------------------------------------------------------

N.a.v. het linken van de clip van Gary Glitter en het plaatsen van bovenstaande tekst bereikten mij via Twitter enkele kritische opmerkingen.
Het is mij uiteraard bekend dat de 'heer' Glitter er erg nare gewoontes op na houdt.
Maar het ging mij om de toepasbaarheid van de tekst.
Ik vond de song en de uitvoering fantastisch toen ik tien was, maar wist indertijd nog niet dat hij een pedofiele klootzak was.
Heb overigens ook alleen de stukjes tekst van Glitter die over 'het goed om terug te zijn' gaan geciteerd.
De rest kan met de kennis van nu inderdaad in een vreemd daglicht worden gezien.

Ik behoud mij het recht voor om ook woorden van 'foute' mensen te citeren, maar dit betekent nog niet dat ik dan achter hun daden sta.
Zoals ik ook vind dat notoire fascisten als de auteurs Louis-Ferdinand Celine en Knut Hamsun erg fraai konden schrijven, maar ook fel verfoeid moeten worden.

Op zoek naar een alternatieve versie van Gary Glitter's 'Hello hello I'm back again' kwam ik een cover van the Forgotten Rebels tegen.
Deugden die eigenlijk wel?
Ze hadden de rebelvlag, symbool van de staten die 'fout' in de Amerikaanse Burgeroorlog waren achter zich op het podium hangen... en hadden daarnaast ook nog eens het prachtlied 'Nazi´s' op hun repertoire staan.


"I wanna be a Nazi
I wanna be a Nazi
That's right
Of rock 'n roll
I wanna be a Nazi"

Dat klinkt niet best.
Maar gelukkig wordt er later toch nog wel een nuance aangebracht.

"I only wrote this song
Just to screw up the press
You gotta be quite an idiot for believing this mess
If I were a Nazi, I would've shot you dead
With a .44 bullet in your bloody bloody bloody head"



Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig, maar soms zijn teksten ietwat onverstaanbaar en moet je dan de transcriptie lezen om te begrijpen wat er wordt gezongen.

Leve de vrijheid van meningsuiting ...en de zelfcensuur!



Meer Columns, Anekdotes, Aforismen en Absurde feiten
 vindt U hier



Geen opmerkingen:

Een reactie posten