vrijdag 6 juli 2012

Gerrit Komrij

T.g.v. het overlijden van Gerrit Jan Komrij, vijf juli 2012.

Vreselijk om nog voor het ochtendgloren te moeten horen dat Gerrit Komrij, Vader des dichtersland plotseling is overleden.
Zoals mij wel vaker overkomt was ik 's avond halverwege 'Met Het Oog Op Morgen' in slaap gerold en werd ik vroeg wakker van een nog aldoor spelend radiotoestel.

Het nieuws van vijf uur was een ijskoude douche.
Ik heb half maart een tweegesprek tussen Judith Uyterlinde, gespreksleider van een maandelijkse reeks ontmoetingen met schrijvers in de centrale bibliotheek van de hoofdstad en Komrij n.a.v. zijn laatste roman 'De Loopjongen' bijgewoond.
Hieraan terugdenkend heb ik niet de indruk overgehouden dat Gerrit toen al wist dat hij ernstig ziek was.
Sterker nog, hij was even sprankelend en vilein humoristisch als altijd.
De dood moet zich wel heel erg snel en meedogenloos hebben aangediend.

Na het nieuwsbericht werd in het nachtelijke programma met vragen en antwoorden van luisteraars een van de meest afgrijselijke liederen die wellicht ooit in de Nederlandse taal zijn vervaardigd gedraaid.
De melodie van dit treurige wanproduct gaat nog wel, maar ik spreek hierbij de vurige wens uit deze pseudo-poëzie, de onzintekst van 'Stil in mij' van 'Van Dik Hout' nooit meer te hoeven aanhoren.

Het kan immers zoveel beter.

Een lied van Boudewijn de Groot en Gerrit Komrij
Voor het eerst uitgebracht in 1976
Op het projectalbum
'Zing je Moerstaal'
 

Gerrit Komrij
Bij Pauw en Witteman
Over zijn boek
'Morgen heten we allemaal Ali'

Enkele Edgar Allan Poëtische rijmpjes.
Uit de bundel 'Dichten zonder doodshemden op te lichten.'

Dichterlijk
Kwelgeestig Kommerrijk Taalverbalisant
Tot in de knekels
Poëtisch

Dicht Zacht Gerrit
Er wordt weer een gat in de grond gevuld
De leegte die je diep in onze harten achterlaat
Zal blijvend gapen

Gerrit Jan Komrij
Dertig Maart 1944 - Vijf Juli 2012




Meer Columns, Anekdotes, Aforismen en Absurde feiten 
 vindt U hier


Geen opmerkingen:

Een reactie posten