donderdag 14 juni 2012

Fragment Seizoensgebonden Winterverleiding hst 1 II


Murk meldt dat hij van plan is naar de film Alice in Wonderland en de tentoonstelling de Magie van de Paddenstoel in het JacobusPieterThijssebos te gaan.
'Dat verhaal dat je aan het schrijven bent moet wel erg maf worden' constateert Ruud.
'Volgens mij haal jij echt overal je inspiratie vandaan.'

Murk verklaart zichzelf.
'Er zijn van die schrijvers die een heel verhaal kunnen schrijven over wat er tussen de eerste en achtste verdieping in een lift is gebeurd.'
'Die hebben zelfs als de meeste mensen op de derde verdieping al zijn uitgestapt meer dan genoeg stof, maar ik zoek het verder.'
'Het lijkt je toch wel redelijk goed af te gaan' meent Julio.

Murk lacht.
'Ja, dat valt nog wel mee, als ik mijn laptop heb afgesloten en televisie ga kijken of naar mijn kamer ga heb ik meestal gelijk weer nieuwe ideeën die ik moet noteren.'

Jaap spreekt zijn grootste angst uit.
'Volgens mij schrijf je straks net zoveel als je lult.'
'Daar zou een werkwoord voor moeten zijn.'
'Murken!'

Eddy deelt zijn kennis over een verschijnsel waarover hij zojuist in de krant heeft gelezen.
'Filibustering!'
'Dat is het extreem lang rekken van redevoeringen met het doel de wetgeving te vertragen of te blokkeren, soms worden er zelfs hele telefoonboeken voorgelezen.'
'Het record staat op naam van Strom Thurmond, een senator van de Verenigde Staten die in 1957 een burgerrechtwet tegenhield door vierentwintig uur en achttien minuten aan het woord te blijven.'

Murk brengt het gesprek terug op het onderwerp inspiratie.
'Ik heb jullie al in geen maanden gezien, ik schrijf maar door en leg jullie uitspraken in de mond die jullie gezegd zouden kunnen hebben.'
Wim schaterlacht.
'Volgens mij zijn wij er nu ook niet en zit hier alleen een oude man in zichzelf te praten.'
Murk gaat erop in.
'Sterker nog, misschien bestaan jullie wel helemaal niet, zijn jullie slechts het product van mijn fantasie.'
'Het is nu eenmaal het voorrecht van een schrijver om zaken en personen te verzinnen.'
'Waarschijnlijk bestaat alleen Karel eigenlijk wel echt.'
'Denken is nog vrij in Gedogia, dus bepaal ik zelf wat ik op papier zet, dat is de dictatuur van het dictaat.'
Karel trekt nog maar een nieuw bierblik open.
'Droom maar lekker verder Murk!'
De mannen verdwijnen een voor een.
Murk blijft met Karel achter.



Meer fragmenten uit Seizoensgebonden vindt u hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten