zaterdag 21 april 2012

Iggy Pop


t.g.v. de 65e geboortedag van James Newell Osterberg, beter bekend als Iggy Pop 21-04-12
  
De lul van Iggy of de foto die ik nooit heb gemaakt.

In 1993 had ik vrij toegang tot de eerste editie van het Lowlands-festival in Biddinghuizen.
Dat had ik via de Eindhovense band The Alabama Kids die ik eerder had gefotografeerd weten te regelen.

Ik maakte in die tijd foto's bij concerten en festivals zonder dat ik daar explicite toestemming voor had.
Toen ik begin jaren '80 optredens begon te fotograferen was dat nooit een probleem, maar aan het eind van het decennium werd dat allengs lastiger.
Bij stadions en festivals smokkelde ik mijn fotoapparatuur in melkpakken en uitgeholde broden in koelboxen of in omgebouwde thermoskannen naar binnen.
Als ik daarna met een batterij camera's om mijn nek rondliep had ik meestal geen last meer van de aanwezige security.
Iemand die zonder accreditatie brutaalweg openlijk met twee camera´s rondbanjert loopt immers minder in de kijker dan iemand die zijn spullen schichtig verbergt.
Bij kleinere zalen vroeg ik meestal eenvoudigweg of ik mijn foto-koffer dan wellicht bij de garderobe zou kunnen inleveren.
Nadat het antwoord 'ja dat kan hoor' liep ik dan toch maar gelijk de zaal in.
Ja ik zou mijn spullen 'kunnen inleveren', maar dat hoefde niet te betekenen dat ik dat dan ook zou doen.

Aan de uitnodiging om Lowlands '93 gratis te bezoeken zat een restrictie, ik mocht het concert van the Alabama Kids fotograferen, maar moest daarna mijn camera's onmiddellijk inleveren.
Achteraf heb ik spijt dat ik me aan deze afspraak had verbonden.
Ik had met mijn pasje bijna overal toegang, inclusief de pers-tent, maar had toch veel liever de beschikking over mijn derde en vierde ogen gehad.

Ik genoot van de muziek, het leuke publiek, het fraaie weer, dronk teveel bier en vermaakte me best.
Tot het moment dat het optreden van Iggy Pop begon.
De andere bands had ik van een afstand bekeken om de beelden die ik op mijn netvlies zou kunnen krijgen niet gelijk als stills die ik met een fototoestel zou hebben kunnen vastleggen niet te hoeven zien.

Bij Iggy moest en zou ik vooraan staan.

Er zijn foto's die je als Rockfotograaf altijd had willen maken.
Ik ben te laat geboren om concerten van Jimi Hendrix, Janis Joplin of Jim Morrison bij te kunnen wonen.
Ik had de heer James Newell Osterberg al wel een aantal keren gefotografeerd.
Maar nu stond ik op een meter afstand toen hij zijn mannelijk deel te voorschijn haalde en daarmee de snaren van zijn gitaar tot bloedens toe beswaffelde.

Pijnlijk!
Ik leef sinds die dag in augustus met de beelden van de ultieme foto die ik nooit heb kunnen maken in mijn achterhoofd.
Maar het lijkt mij dat het voor hem ook niet echt een heel erg aangename sensatie moet zijn geweest.






 Klik ook door naar
Foto's en verhalen bij foto's


Geen opmerkingen:

Een reactie posten